F9F-2 Panther / 1,05m / #2
GRUMMAN F9F-2 PANTHER od výrobce LANDER TECHNOLOGY
rozpětí / wingspan: 1,05m
délka / lenght: 1,00m
EDF: aluminiové 5-ti listé dmychadlo Lander Technology 68mm
motor: Lander Technology 2850 - 3580kV/1000W o max.tahu 1,70 kgs
ESC: regulátor Cyclone Power Areo 85A / SBEC, později Turnigy Dlux 70A/SBEC
ovládané funkce / controls: Motor+Afterburner light, Ailerons, Elevator, Rudder
servos: 4x analog Cyclone Power AS-92MGA, 4,8V: 2,5kgs / 0,12sec / 60° / 15g
Rx: 2,4GHz / 8ch, Graupner iFS XR-16
hmotnost / AUW: 1,57kgs s LiPol Nano-Tech 4,5Ah - 4s 25-50C
zálet / Maiden Flight: 16.09.2011
Za letu střídavě blikají 2 LED světla - červené uprostřed horní části trupu a bílé uprostřed dolní části trupu. Ve výfukové rouře je za dmychadlem instalováno osvětlení imitující "afterburner" - plameny zplodin výfukových plynů přídavného spalování, které je tvořeno kroužkem s 24 červeně světélkujícími žárovičkami LED jejichž intenzita je přímo úměrná "plynu". Pro zlepšení tohoto světelného efektu i za účelem "vylepšení" hluku z dmychadla, je celá vnitřní část výfukové roury za dmychadlem polepena alobalem. Jet nemá podvozek a je upraven ke startu katapultem, přistává s vypnutým dmychadlem na břicho. Háček pro katapult je umístěn 170mm před těžištěm a 295mm od špice letounu tak, že je zašroubován do dřevěného špalíčku, který je vlepen do části otvoru šachty původně určené pro přední podvozkovou nohu. Háček vyčnívá 10mm z roviny spodní části trupu, z části je "zapuštěn" v otvoru šachty pro přední podvozek. Doba letu 5 min.
Maximální konstantní rychlost v horizontálním letu je 110 km/hod.
Po dosavadních zkušenostech jsem se rozhodnul pro verzi bez podvozku, s výkonějším dmychadlem než v předchozím modelu, a s cílem najít jiný způsob, jak ho dostat do vzduchu. Než model dorazil z Číny udělal jsem si jasno v tom, že do vzduchu Panthera budu střílet z katapultu. Objednal jsem si cívku 30m gumicuku o průměru 8mm, který dokáže vystřelit model jetu do hmotnosti cca 2 kg. Než model poštou dorazil, měl jsem hotovou startovací rampu z dřevěných latí vyrobenou po vzoru podobných zařízení, která jsem viděl na několika videích na YouTube. Když Panther dorazil snažil jsem se stavět zejména se zřetelem na co nejmenší hmotnost i když jsem měl pro něj připravené výkonější dmychadlo o max. tahu 1,7 kgs. Po dokončení měl Panther přesně 1,52 kgs AUW, tedy komplet hmotnost včetně baterie do letu. Tah byl vyšší než hmotnost na rozdíl od předchozího modelu, a tak jsem měl pocit, že jsem udělal maximum pro správný vzlet. A zálet to potvrdil.
startovací rampa katapultu z dřevěných latí
Stopy barvy z modelu na dřevěných latích mě ale po prvých několika startech upozornily, že EPP materiál a dřevěné latě mají poměrně velké vzájemné tření, a tak jsem postavil novou rampu z hliníkových profilů a trubek po kterých model při startu lépe klouže. Její tvar a rozměry jsem pozměnil podle dosavadních zkušeností - sklon rampy jsem zvětšil na úhel 20°, aby kopírovala náklon do kterého se model "usadí" těsně po výstřelu, a celkovou velikost rampy jsem zmenšil na délku 1,00m x šířku 40cm x výšku 47cm (v nevyšším bodě), a to jednak proto, že se ukázalo, že ani délka ani výška rampy nad zemí nehraje u startu z katapultu příliš významnou roli, a jednak proto, aby se mi lépe vešla do kufru auta. Oproti původní dřevěné rampě jsem ji navíc udělal rozkládací aby nezabírala moc místa v mém malém pokoji.
startovací rampa katapultu z hliníkových profilů